dinsdag 23 augustus 2011

Overheidstekorten moeten blijven

Ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar overheidstekorten moeten mogelijk blijven. De reden dat ik dit zeg komt naar voren in dit artikel uit het Financieele Dagblad waarin staat dat Merkel en Sarkozy pleiten voor een grondwettelijk verbod op overheidstekorten in alle eurolanden. Duitsland en Frankrijk hebben of zijn bezig om zo'n verbod te implementeren en te hanteren.

Waarom is hier iets op tegen? Het is toch gezond om elk jaar een begrotingsoverschot te hebben?

Natuurlijk. Ik zou niets liever willen dan begrotingsoverschotten. Maar als we naar de geschiedenis kijken dan kunnen we nog een wijze les leren. In de jaren dertig van de vorige eeuw had Nederland een regering met aan het hoofd minister-president Colijn. Deze regering was niet bepaald een aanhanger van Keynes. In plaats van het stimuleren van de economie om uit de depressie te komen hield de regering vast aan een sluitende begroting. Hier was echter geen wet voor nodig, de toenmalige regering vond dat je nooit meer geld uit moest geven dan er binnen kwam en deed dat ook.

Op zich geen slechte gedachte ware het niet dat door de depressie de belastinginkomsten elk jaar daalden. De regering, die geen tekort op de begroting wou hebben, ging dus niet stimuleren, noch ging ze evenveel uitgeven als het jaar daarvoor, maar ze ging bezuinigen. Elk jaar dat er minder geld binnenkwam moest er ook minder geld uit en dat zorgde ervoor dat de spiraal naar beneden niet door de overheid werd doorbroken maar juist werd versterkt.

We learn from history that we learn nothing from history.


Mocht het plan van Merkel en Sarkozy dus overgenomen worden dan zullen we het ons nog eens heel lastig maken.

Op mijn zoektocht naar enige informatie voor dit artikel kwam ik een artikel uit 1997 tegen. Tijdens de presidentsperiode van Clinton wilden de Republikeinen dat er een verbod op begrotingstekorten zou komen. Het verbod is er nooit gekomen en ik vraag me op dit moment af: hoe zouden we de recessie van afgelopen jaren doorgekomen zijn als de Amerikaanse overheid geen geld beschikbaar had om de auto-industrie en de banken te redden. Zouden we dan niet weer in een depressie beland zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten